Dla kogo psychoterapia psychoanalityczna?

 

Psychoterapia psychoanalityczna pomaga dorosłym, młodzieży, dzieciom, doświadczającym cierpienia z powodu:

a)      Zaburzeń nastroju- trudności z tej grupy charakteryzują się doświadczanym uczuciem przygnębienia. Spowolnieniu ulega napęd psychoruchowy. Kłopot sprawia koncentrowanie się na zadaniach. Często doświadcza się beznadziei dotyczącej przyszłości. Zaburzenia z tej grupy powodują znaczne zakłócenia snu, zmiany w apetycie, zmniejszoną energię. Do zaburzeń nastroju zalicza się zaburzenia afektywne dwubiegunowe oraz depresyjne.

 

b)     Zaburzeń lękowych- trudności związane z odczuwaniem nadmiernego lęku oraz towarzyszące im zaburzenia zachowania, tj., zespół lęku uogólnionego, fobie, lęk separacyjny, mutyzm wybiórczy.

 

c)      Zaburzeń osobowości- zakłócenie funkcjonowania osobowości, wiążące się ze znacznymi ograniczeniami osobistymi i społecznymi. Objawami tych zaburzeń są upośledzenie funkcjonowania aspektów siebie (tożsamości, poczucia własnej wartości, zdolności do kierowania sobą) i/lub problemy w funkcjonowaniu interpersonalnym np. rozwijanie i utrzymywanie bliskich i wzajemnie satysfakcjonujących relacji, rozumienie perspektywy innych, radzenie sobie z konfliktami w relacjach.

 

d)     Zaburzeń związanych ze stresem-  trudności bezpośrednio związane z narażeniem na stresujące lub traumatyczne wydarzenie. Stresujące wydarzenie mieści się w normalnym zakresie doświadczeń życiowych (np. rozwód, problemy ekonomiczne, strata, nowa sytuacja). Może być również związane z doświadczeniem stresora o wyjątkowo groźnym charakterze- sytuacja traumatyczna. Do zaburzeń z tej grupy należy zespół stresu pourazowego, zaburzenia przedłużającego się smutku, zaburzenia adaptacyjne.

 

e)     Zaburzeń karmienia lub odżywiania-  trudności obejmujące nieprawidłowe zachowania związane z jedzeniem lub karmieniem. Zaburzenia karmienia dotyczą zaburzeń zachowania związanych ze spożywaniem pokarmów. Zaburzenia odżywiania są związane z nieprawidłowymi zachowaniami żywieniowymi i zaabsorbowaniem jedzeniem oraz problemami z masą ciała i kształtem, tj. jadłowstręt psychiczny, bulimia, objadanie się.

 

f)       Zaburzeń neurorozwojowych- trudności behawioralne i poznawcze, powstające w okresie rozwojowym, wiążące się ze znacznymi trudnościami w nabywaniu i wykonywaniu określonych funkcji intelektualnych, motorycznych, językowych lub społecznych. Do zaburzeń z tej grupy zalicza się zaburzenia rozwoju intelektualnego, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, przewlekłe zaburzenia tików.

 

g)      Zaburzeń psychotycznych- trudności charakteryzujące się znacznym upośledzeniem w doświadczaniu rzeczywistości i zmianami w zachowaniu, ujawniającymi się objawami pozytywnymi (urojenia, halucynacje), zdezorganizowanym myśleniem, niestabilnym zachowaniem oraz objawami negatywnymi (brak motywacji, ograniczona ekspresja emocjonalna).

 

h)     Destrukcyjnych zachowań lub zaburzeń dyssocjalnych- trudności związane z chronicznymi problemami z zachowaniem.  Dotyczą wyraźnych i uporczywie buntowniczych, nieposłusznych lub prowokacyjnych zachowań. Do zaburzeń z tej grupy zalicza się zaburzenia opozycyjno-buntownicze oraz zaburzenia dyssocjalne.

 

 

 

Opracowano na podstawie Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-11.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Podstawowe informacje o psychoanalizie

Teoria Topograficzna. Świadomość. Przedświadomość. Nieświadomość.