Dla kogo psychoterapia psychoanalityczna?
Psychoterapia psychoanalityczna pomaga dorosłym, młodzieży,
dzieciom, doświadczającym cierpienia z powodu:
a)
Zaburzeń nastroju- trudności
z tej grupy charakteryzują się doświadczanym uczuciem przygnębienia.
Spowolnieniu ulega napęd psychoruchowy. Kłopot sprawia koncentrowanie się na
zadaniach. Często doświadcza się beznadziei dotyczącej przyszłości. Zaburzenia
z tej grupy powodują znaczne zakłócenia snu, zmiany w apetycie, zmniejszoną
energię. Do zaburzeń nastroju zalicza się zaburzenia afektywne dwubiegunowe
oraz depresyjne.
b)
Zaburzeń lękowych- trudności
związane z odczuwaniem nadmiernego lęku oraz towarzyszące im zaburzenia
zachowania, tj., zespół lęku uogólnionego, fobie, lęk separacyjny, mutyzm
wybiórczy.
c)
Zaburzeń osobowości- zakłócenie
funkcjonowania osobowości, wiążące się ze znacznymi ograniczeniami osobistymi i
społecznymi. Objawami tych zaburzeń są upośledzenie funkcjonowania aspektów
siebie (tożsamości, poczucia własnej wartości, zdolności do kierowania sobą)
i/lub problemy w funkcjonowaniu interpersonalnym np. rozwijanie i utrzymywanie
bliskich i wzajemnie satysfakcjonujących relacji, rozumienie perspektywy
innych, radzenie sobie z konfliktami w relacjach.
d)
Zaburzeń związanych ze stresem- trudności bezpośrednio związane z narażeniem
na stresujące lub traumatyczne wydarzenie. Stresujące wydarzenie mieści się w
normalnym zakresie doświadczeń życiowych (np. rozwód, problemy ekonomiczne,
strata, nowa sytuacja). Może być również związane z doświadczeniem stresora o
wyjątkowo groźnym charakterze- sytuacja traumatyczna. Do zaburzeń z tej grupy
należy zespół stresu pourazowego, zaburzenia przedłużającego się smutku,
zaburzenia adaptacyjne.
e)
Zaburzeń karmienia lub odżywiania- trudności obejmujące nieprawidłowe zachowania
związane z jedzeniem lub karmieniem. Zaburzenia karmienia dotyczą zaburzeń
zachowania związanych ze spożywaniem pokarmów. Zaburzenia odżywiania są
związane z nieprawidłowymi zachowaniami żywieniowymi i zaabsorbowaniem
jedzeniem oraz problemami z masą ciała i kształtem, tj. jadłowstręt psychiczny,
bulimia, objadanie się.
f)
Zaburzeń neurorozwojowych- trudności
behawioralne i poznawcze, powstające w okresie rozwojowym, wiążące się ze
znacznymi trudnościami w nabywaniu i wykonywaniu określonych funkcji
intelektualnych, motorycznych, językowych lub społecznych. Do zaburzeń z tej
grupy zalicza się zaburzenia rozwoju intelektualnego, zaburzenia ze spektrum
autyzmu, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, przewlekłe
zaburzenia tików.
g)
Zaburzeń psychotycznych- trudności
charakteryzujące się znacznym upośledzeniem w doświadczaniu rzeczywistości i
zmianami w zachowaniu, ujawniającymi się objawami pozytywnymi (urojenia,
halucynacje), zdezorganizowanym myśleniem, niestabilnym zachowaniem oraz
objawami negatywnymi (brak motywacji, ograniczona ekspresja emocjonalna).
h)
Destrukcyjnych zachowań lub zaburzeń dyssocjalnych- trudności
związane z chronicznymi problemami z zachowaniem. Dotyczą wyraźnych i uporczywie buntowniczych,
nieposłusznych lub prowokacyjnych zachowań. Do zaburzeń z tej grupy zalicza się
zaburzenia opozycyjno-buntownicze oraz zaburzenia dyssocjalne.
Opracowano na
podstawie Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-11.
Komentarze
Prześlij komentarz