Czym jest ego i jakie spełnia zadania?
Ego jest strukturą, która porządkuje odczucia pochodzące ze świata zewnętrznego, oraz ze świata wewnętrznego. Według Heinza Hartmanna, prawidłowe i przystosowawcze działanie ego jest niezbędne, aby radzić sobie w życiu. Badacz dokonał podziału ról, jakie ego spełnia.
Pierwszą grupę funkcji ego opisał jako stałe, wrodzone
cechy, niezależne od tego co przynosi świat zewnętrzny. Do tej grupy zaliczył
percepcję, pamięć, koordynację wzrokowo-ruchową, mówienie, myślenie.
Druga grupa funkcji ego kształtuje się razem z postępującym
procesem rozwoju relacji z opiekunem i w oparciu o zdolności z pierwszej grupy
funkcji ego. Hartmann zaliczył do nich możliwości do koncentracji i wglądu,
predyspozycje do analizy, syntezy i abstrakcyjnego myślenia. Nieprawidłowe działanie
tych funkcji może utrudniać adaptację do tolerowania zmian, trudności w
planowaniu i realizowaniu działań, kłopoty w myśleniu.
Trzecią grupą funkcji ego według Heinza Hartmanna są
mechanizmy obronne. Zaczynają działać w momencie kiedy ego nie jest w stanie
sobie poradzić z sygnałami i odczuciami płynącymi z zewnątrz lub siłą
osobistych popędów. Uruchamiają się na przykład w sytuacjach silnego lęku.
Mechanizmy obronne kształtują się hierarchicznie, od najprostszych do
najbardziej złożonych. Rodzaj, jakimi mechanizmami posługuje się ego zależy od
jego poziomu dojrzałości.
Czwarta grupa funkcji ego jest związana z kontaktem
człowieka z rzeczywistością oraz jego możliwościami do adaptacji w różnych
sytuacjach. Hartmann zaliczył do tych funkcji spontaniczność, kreatywność i
regresję w służbie ego. Regresją w służbie ego określił zdolność zmniejszenia
kontroli w sytuacjach tego wymagających, np. seksualność, aktywności twórcze. W
tej grupie cenną funkcją jest umiejętność rozróżniania tego, co jest
wewnętrznym bodźcem a zewnętrznym doświadczeniem. Prawidłowe działanie tej
funkcji kształtuje adekwatną percepcję, orientację w czasie i przestrzeni oraz sądy
na temat innych i świata.
Piąta grupa funkcji ego to regulacja i kontrola popędów. Są
w niej zawarte umiejętności zachowania się, możliwość radzenia sobie z
napięciem, lękiem i uczuciami. W ramach tej grupy zawarte są możliwości do
sublimacji oraz łączenia libido i agresji. Dzięki tym funkcjom możliwe staje
się tworzenie dojrzałych relacji.
Szósta grupa funkcji ego jest związana z kształtowaniem
relacji z opiekunem. Kiedy osiągnie się stan tzw. stałości obiektu dochodzi do
tego, że w umyśle dziecka pojawia się pozytywna reprezentacja matki/opiekuna,
niezależnie od różnych uczuć jakie niemowlę przeżywa wobec tej osoby. Ten
moment jest bazą do radzenia sobie z frustracją, samotnością oraz daje
możliwość wchodzenia w dojrzałe kontakty z innymi ludźmi.
Tekst został opracowany na podstawie książki Agnieszki Leźnickiej- Łoś "Podstawy terapii psychoanalitycznej."
Opublikowane
zdjęcia pochodzą z witryny internetowej Pixabay.
Komentarze
Prześlij komentarz